01.05.2009

despre critică

Walter Anderson ne-a dat un sfat de aur: Lăudaţi cu însufleţire, criticaţi moderat.

Cuvintele mizere nu aduc nimic bun... în schimb, cuvintele frumoase, da. Veţi vedea voi ce.
Desigur, sunt situaţii în care nu eşti de acord cu ceea ce vezi, ori auzi. Hai să zicem că te agasează, enervează. Dar îi poţi spune celuilalt frumos, fără să-l faci să se simtă prost. Punctul de vedere poate fi exprimat şi înţeles şi într-o manieră nesupărătoare. Ca de exemplu, "nu sunt sigur că sunt de aceeaşi părere, dar sunt realmente interesat să aud cum ai ajuns la asta"... Fără un ton ironic. Şi, cel mai important, dar şi cel mai greu: gândeşte-te de două ori înainte să zici ceva. Mereu încerc asta. E dificil, dar atât de important.
Expresiile de genul "criticile sunt constructive", "eu am dreptate, încerc să-l ajut, nu înţeleg de ce s-a supărat", sunt doar o scuză câteodată penibilă. Cum ar fi să-ţi găsească cineva nod în papură? În orice faci, oricât de mult te străduieşti.
Sau cum ar fi ca atunci când cineva se simte bine, e el, tu să îi arunci o privire ironică dezgustată. Detest privirile ironice dezgustate. Poate soluţia ar fi mai simplă: să-i vorbeşti frumos, să-i explici ce te deranjează, sau, să-l suporţi. Poate că aşa l-ai cunoaşte cum e el adevărat, fără să-i fie teamă de dezgustul tău. Fără să-i fie teamă că nu-l placi, pentru că şi "a place" celorlalţi consolidează încrederea în sine.
Poate... Poate că dacă am fi mai toleranţi... Poate că dacă am fi mulţumiţi şi fericiţi cu noi înşine, aşa cum suntem noi, i-am înţelege şi pe ceilalţi. Le-am înţelege neghiobia, entuziasmul, nervii, strălucirea... simplitatea, complexitatea. Poate că atunci nu ar mai fi nevoie să criticăm.

p.s.: vă recomand cu toată căldura blogul www.succesdublu.ro, care mă inspiră şi îmi oferă, câteodată, chiar răspunsuri. Îl găsesc ca o rază de soare a scriiturilor :)

3 comentarii:

Cristian Lisandru spunea...

"Detest privirile ironice dezgustate. Poate soluţia ar fi mai simplă: să-i vorbeşti frumos, să-i explici ce te deranjează, sau, să-l suporţi. Poate că aşa l-ai cunoaşte cum e el adevărat, fără să-i fie teamă de dezgustul tău" - orice alt comentariu este de prisos, cred eu... Ai spus totul.

Catalin spunea...

Scrii binisor pentru varsta ta. Keep it up, kiddo. :)
O singura observatie am de facut - critica constructiva e intotdeauna valoroasa. Iar intentia interlocutorului e o chestie de perceptie. Important e sa identifici persoanele care-s bine intentionate cand te critica si sa le tii aproape.

allé spunea...

Catalin:

da... critica constructivă e valoroasă.
Sper ca din ce am scris să nu se înţeleagă altfel...
eu mă refer doar la modul de a o... face. Şi la diferenţa între a critica de dragul de a te băga în seamă, şi a critica constructiv.